4H-kerholaiset myyvät Nenäarpoja kehitysmaiden lasten hyväksi

9.10.2015

Kaikki Seinäjoen 4H-kerholaiset osallistuvat tänä vuonna Nenäpäivä-kampanjaan myymällä Nenäarpoja kerhojen omissa järjestämissään tempauksissa. Loka-marraskuussa kerhoissa pidetään avoimet ovet, joihin kerholaiset suunnittelevat itse ohjelman ja myyvät ohessa Nenäarpoja. Nenäarpojen myyntipaikat päivitetään lokakuun aikana Kerhot-sivulle.

Nenäarpa maksaa viisi euroa, joista osuus (1 €) tulee kerhojen omaan varainhankintaan. Kerholaiset päättävät itse mihin käyttävät Nenäarpojen myynnistä saadut tulot. Nenäarpajaisten tavoitteena on kerätä varoja sekä kehitysmaiden lasten hyväksi tehtävään työhön että 4H-kerhojen omaan toimintaan. Kumppanina 4H:n Nenäarpajaisissa toimii valtakunnallista Nenäpäivä-kampanjaa järjestävä Nenäpäivä-säätiö. Nenäarpajaisten nettotuotto kokonaisuudessaan käytetään lasten ihmisarvoisen elämän edistämiseen kehitysmaissa. Osallistumalla Nenäarpajaisiin 4H-kerhot pääsevät tekemään monitasoisesti hyvää.

Edellisinä vuosina 4H-kerholaiset ovat osallistuneet kampanjaan myymällä esimerkiksi Nenämuffinsseja kerhoissa.  Seinäjoen 4H-kerholaiset ovat jo tähän mennessä keränneet yhteensä noin tuhat euroa Nenäpäivä-säätiölle.

 

Nenäpäivä

Valtakunnallinen Nenäpäivä on vuosittain järjestettävä kuukauden mittainen kampanja, joka hankkii varoja kehitysmaiden lasten ihmisarvoisen elämän edistämiseksi huumorin ja yhteisen kansanliikkeen voimalla. Vuonna 2015 Seinäjoen 4H-yhdistys on jo kolmatta kertaa mukana kampanjassa.

Nenäpäivän takana on yhdeksän järjestöä: Suomen UNICEF, Kirkon Ulkomaanapu, Suomen Punainen Risti, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi, Fida International, Suomen Lähetysseura, Solidaarisuus ja SASK. Nenäpäivä-kampanjan kautta kerätyillä varoilla nämä järjestöt tekevät pitkäkestoista työtä lasten oikeuksien edistämiseksi Afrikassa, Aasiassa sekä Väli- ja Etelä-Amerikassa.