Kolme askelta työelämään -toimintamalli

Toimintamalli on 4H-järjestön vastaus nuorten syrjäytymistä koskeviin ajankohtaisiin haasteisiin. Sen avulla tuetaan nuorten elämänhallintaan liittyvien taitojen kehittymistä sekä nuorten kasvua työelämään ja yrittäjyyteen. Toimintamalli tarjoaa monipuolisia vaihtoehtoja nuorisotakuulle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Kolme askelta työelämään -toimintamalli sisältää 4H-nuorisotyön avaintuotteet, jotka ovat ryhmätoiminta, koulutukset, työllistäminen ja nuorten yritykset.

Ryhmätoiminta

Ryhmätoiminnan tärkein muoto on yli 6-vuotiaille tarkoitettu 4H-kerho. 4H-yhdistykset vastaavat kerhotoiminnan organisoinnista paikallistasolla. Kerhoja ohjaavat vapaaehtoiset ohjaajat, joille tarjotaan tehtävää tukevaa koulutusta. Lasten, nuorten ja vapaaehtoisten ohjaajien tärkeimpänä työvälineenä on jatkuvasti uudistuva ja kehittyvä TOP-tehtäväpankki. Kerhojen toimintaa aktivoidaan vuosittain valtakunnallisilla TOP-kilpailuilla sekä Vuoden 4H-kerho -kilpailulla.

Nuorten työelämätaidot

Yli 13-vuotiaat nuoret saavat perustiedot työelämästä Ajokortti työelämään -kursseilla. He voivat syventää taitojaan oman kiinnostuksensa mukaan erilaisilla 4H-työelämäkursseilla, sekä paikallisesti kehitetyillä, nuoria työelämään valmentavilla kursseilla. Yrittäjyydestä kiinnostuneet nuoret saavat tietoa yrittämisestä ja oman yrityksen perustamisesta 4H-yrityskursseilla. Nuorten työhyvinvointi otetaan huomioon asianmukaisissa koulutuksissa ja ohjeistuksissa esimerkiksi siten, että heille järjestetään vertaistapaamisia. Tavoitteena on, että kaikissa yhdistyksissä järjestetään nuoria työelämään valmentavia kursseja. Osa yhdistyksistä toteuttaa myös 4H-työpajatoimintaa.

Nuorten työllistyminen

4H:ssa yli 13-vuotias nuori voi työllistyä joko 4H-yhdistykseen tai yhdistyksen välittämiin töihin. 4H-yhdistyksen välittämät työpaikat voivat olla yksityishenkilöiden, kuntien tai yritysten tarjoamia työpaikkoja. Yhdistys hoitaa työnantajavelvoitteet. Yrittäjyydestä kiinnostunut nuori voi perustaa myös oman 4H-Yrityksen henkilökohtaisen yritysohjaajan tuella ja työllistyä oman yrityksensä kautta. Yritysten perustamista tuetaan kouluttamalla yritysohjaajia. Nuoria 4H-yrittäjiä kannustetaan vuosittain kilpailulla, jossa valitaan vuoden 4H-Yritys.